VÄLGÖRENHET I KÄMPARANDA

Jag blev mäkta imponerad då jag – tillsammans med läraren Livia Ramirez Nilsen passerade korridoren. Där satt elever på golvet delvis lutandes mot väggarna och stickade halsdukar medans det snackades till vänster och höger om allt mellan himmel och jord. Glada miner då ungdomarna formligen välde in i klassrummet där jag skulle hålla “dagens lektion.” Ja, inte kan vi säga att det blev ett föredrag, snarare frågestund. Jag berättade hur människor kan hamna i utsatthet och att just runt deras skola, Kungsholmens Grundskola finns avgiftning S:t Göran bas, sprutbytesprogrammet och daghärbärget Stadsmissionen på Fleminggatan. Jodå, eleverna va pålästa samt hade nog sett en hel del, särskilt denna tid då det studeras och pluggas just om utsatthet/hemlöshet och missbruk.

Jag berättade att det inte alltid är ”Som man bäddar får man ligga” Mycket i livet, hur livet kommer utvecklas, får individen med sig hemifrån eller från sina rötter. Att det är på tok för mycket sjukdomar i hemlöshet. Men att det ändå finns både kärlek och sammanhållning. Jag rundade av med en berättelse som heter julafton i källaren, sid 145 i boken GATANS MAT http://www.gatansmat.com utgivare Magnus Hansson och jag som författare. Och med den berättelsen ville visa att det även finns förståelse hos polisen för den utsattas situation och sammanhållning.

 

Nu är det som så att det får inte fotograferas hursom i skolor eftersom där handlar om minderåriga. Upp med halsdukarna för ansiktet och det gick ju bra. Men se, vem hamnade inte mitt i bilden?

elever ett

Frågorna var av blandad sort som det bör. Den enda frågan jag inte svarade på: ”Vad har han gjort med ögat” Ett foto från HÅLL HÖJDEN! sid 29 MR HYDE. Vad Hyde (Tomas) egentligen gjort med ögat får bli en gissning eller hemlighet, bilden bygger på att läsarna själva ska försöka gissa vad han gjort med ögat.

MR HYDE

Men då elevrådets egna små kloka super-journalister klev in och tog mej åt sidan, då var det en mer strukturerad planerad intervju. En mini-journalist som ställde frågor till mej och en mini-journalist som skrev ner mina svar. Kloka raka frågor fick kloka raka svar. Jag bad dom maila mej sina förnamn och vad skoltidningen hette. Men än har jag inte fått något mail. Skolans två journalister fick varsitt visitkort av mej och vårt muntliga ök var att dom skulle maila mej nu i kväll eftersom jag skulle lägga ut detta till kvälling. Men vi gör som så här. Släng in en kommentar här vad er skoltidning heter vettja, era duktiga skol-journalister!

elever tre

Några elever hade tillstånd från sina föräldrar att bli fotograferade. Bland annat Stella, Larion, Magid. De tre flickorna är med på bild även i Mitt i http://www.mitti.se/?p=58467

elever fyra

Vart efter halsdukarna blir klara sätts dom upp i ett fönster för beskådning, vackert eller hur! ”Ett varv för medmänsklighet” heter den skyltningen/utställningen.

elevert fem

Gott folk! När jag rapporterat dagens aktivitet till Lise, lovade Lise att även hon snart har stickat en halsduk som eleverna kan slå in som julklapp till hemlösa. Skolans mål är 100 st men det ser halvkärvt ut att för eleverna hinna själva. Nu uppmanar jag läsarna att också bidra till halsdukar och snarast sticka på och skicka halsduken till Kungsholmens grundskola. S:t Göransgatan 145 11251 Stockholm. Ni har nån månad på er till den 28 November.

HEJHOPPSTOCKHOLM som i vanlig ordning står för att det finns nog ett hopp om vår storstad trots allt.

 

  

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.