Idag invigdes ett pilotförsök för ökad framkomlighet på stombusslinje 4an av trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) och trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M). Nya bussfiler, prioritet vid trafiksignaler och påstigning i alla dörrar. Och fyra stängda hållplatser, Banérgatan, Stadion, Ansgariegatan och hållplats Wollmar Yxkullsgatan. Restiden ska minska med fem minuter. 3 km bussfil tillagd.

Jag tog mej tid idag, att teståka den nya ”snabbare” och lockande 4an.

Staden önskar att bilarna minskar och fler åker 4an, stombussen. 4an har 70,000 resande per dag i dagsläget.

Jag började med att promenera en station, från den stängda Stadion, där jag bor till hållplats Musikhögskolan. Direkt testade jag att kliva på längst bak som är en av flera nya åtgärder. Inte såg bussens trafikvärd mej. 

Miss! trafikvärden på bussen skulle sett mej och kontrollerat färdbeviset.

JAG FICK ÄRAN ATT UNDER RESAN INTERVJUA BUSSCHAUFFÖREN SOM KÖRT 4AN I TIO ÅR

BUSS ETT

LUGNARE TEMPO OCH SÄKRARE FÖR PASSAGERANA SÄGER TREVLIGA CHAUFFÖREN

På Vallhallavägen fungerar bussfilen ofta dåligt med taxi och privatbilar i bussfilen, se bild nedan.

VALLHALLAVÄGEN

BUSS TVÅ

BILAR I BUSSFILEN ZINKAR BUSSEN.

Att 4an inte längre stannar vid Stadion drabbar självklart gäster, klienter och besökare som ska till och från till Sophia-Hemmet (72an stannar dock här)

SOPHIA-HEMMET

BUSS TRE

HUNDRA METER FRÅN BUSSTATION STADION LIGGER SOPHIA-HEMMET

Den trevlige busschauffören som har ett flexibelt bemötande till resenärerna säger:

”Nu kommer vi strax till S.t Eriksplan, där är det ännu värre. Den sträckan förbi där rakt fram är endast till för bussar i den anvisade bussfilen. Men nu ska du se att vi kommer möta privatbilar och taxin som alla kör där. Om det vore mer kontroller så dom som inte ska köra här slutar med det så blir våran framkomlighet så mycket bättre och restiden kortare”

S: T ERIKSPLANS STRECKA FÖR ENDAST BUSSAR.

BUSS FYRA

HÄR KÖR HELA TIDEN OLAGLIGT PRIVATBILAR/TAXIN OCH MED DET STÖR RYTM.

Mycket riktigt. Det bröts mot trafikreglerna under hela denna korta bussträcka. Se bild ovan 

Att det nu finns trafikvärdar PÅ! bussarna har inte resenären upptäckt ännu.

INTE SÅ MYCKET ATT GÖRA?

BUSS FEM

INTE ÄN I ALLA FALL MEN SNART, DÅ RESANDE UPPTÄCKT ATT DET GÅR ATT STIGA PÅ BAK OCKSÅ.

Min trevliga nyfunna vän pekar på bussfilen på S:t Eriksgatan: ”Där, mera privatbilar i bussfilen”

S. T ERIKSGATANS BUSSFIL

BUSS SEX

PRIVATBILAR I BUSSFIL

KARTA PÅ FYRANS NYA STRECKA

http://www.mynewsdesk.com/se/moderaterna-stockholms-stad-lan/documents/karta-med-aatgaertder-34072

Den erfarne busschauffören menade att staden skulle ta bort station Eriksdal på Ringvägen istället. Det handlar om fem minuter alla dessa, stadens åtgärder.

Själv har jag i många år funderat på varför bussen svänger vänster då den kommer från Gullmarsplan. På Odengatan tar bussen vänster upp på Västmannagatan och liksom kör runt hela kalaset till Odenplan. Det här zinkar cirka fem minuter. Varför fortsätter den inte rakt fram på Odengatan så som den gör från Radiohusets håll?

Men om vi – som sagt – istället tar och slänger ut privatbilarna och taxin som kör i bussfilen och drar bussen på Odengatan rakt fram i båda riktningarna förbi Odenplan. Då skulle jag uppskatta att det sparas upp till tio minuter. 

Även DNs Lars Epstein skrev om nya 4an

http://blogg.dn.se/epstein/2014/03/17/4an-blir-snabbare/